Trick träning

Jag håller ju på med trickträning med hästarna,har inte kommit igång riktigt med Spaenir ännu men med solen har jag några trick. Så jag tänkte skriva hur jag lärde in allt!


Buga: Jag började med att hålla hans ena framben som om jag skulle krafsa hovarna,berömde där. Sedan vickade jag det fram och tillbaka,berömde. Sedan började jag med att samtidigt som jag hållde hans ben uppe så lockade jag med godis så att hans huvud hamnade mellan hans framben. Efter det så "drog" jag sakta bak benet lite i taget och berömde imellanåt. Inte hela tiden. Sedan så samtidigt så ville jag ha huvudet mellan frambenen. Förtsatte mer och mer ner,och tillslut gick han själv med på att buga. Detta tog förstors tid,ungefär 4-3 månader ungefär. Eftersom han är gammal ville jag inte riskera att han gjorde sig illa. Sedan så kunnde han det. Men en gång så ramlade han omkull och nu har vi fått börja om nästan helt från början :(


Spansk skritt: Vi är inte klara än men då har jag ett dressyr spö. Står antingen framför eller brevid,så duttar jag det på hans ben,då ska han antingen lyftadet eller iaf visa en reaktion med benet. Beröm,fårtsätt och kräv bara mer och mer och visa på olika sätt. Detta har vi hållt på med i kanske 5 månader då han ör svår med detta.

Skänkelvikning från marken (utan spö): Då gick vi rakt fram. Sedan så lutade jag mig mot honom och då förstodd han att jag ville att han skulle göra skänkelvikningar. Prova er fram med era ponnys eller hästar. Detta tog ungefär två gånger.

skänkelvikning från marken (med spö):
Jag har antingen två långa dressyr spö eller två longerspön. Jag sätter dem i sidorna,inte så dem nuddar hästen utan att den finns där. Som skänklar,sedanså går jag åt sidan,och då ska hästan göra skänkelvikning. Första gången kanske inte hästen förstå och väljer att gå till dig och följa dig på det sättet,ställ hästen i samma position oc gör detta om och om igen tills hästen förstår vad du vill. Solen förstod efter andra försöket och nu gör han det nästan helt rent. Sedan ska jag lära honom i trav,sedan kommer jag att ta bort spöna :) Detta tog en träning.

Vänd till mig: även ett annat trick är att om han med sitt ansikte mot mig,så ställer jag mig lite så jag ser hans bakdel,sedan pekar jag på rumpan samtidigt som jag viftar med fingret,då ska han vända bakdelen så han kommer med sidan mot mig istället. Hur lär man hästen det då? Jo använd ett dressyrspö,och "tryck" det lite på rumpan så att hästen vänder sig,sedan kommer det räcka och vifta lite med spöt så kommer hästen att vända sig. Sedan tar man bortsöt,och går mot bakdelen och använder handen på rumpan,sedan fingret,sedan behöver man inte röra hästen. Gör samma som med spöt,fifta på fingret,då kommer hästen att gå runt,sedan räcker det att du pekar på bakdelan och viftar :) detta kan även spaenir. Det tog en träning för Solen och ungefär två för spaenir.

Backa,höga bakben: Nu vill jag att hästen ska backa men lyfta lite högre på bakbenen. Då tar jag hjälp att ett dressyrspö eller longerlina,sedan så tar jag det undermagen på marken och duttar det på marken,då ska hästen backa. Beröm,sedan sätter man mera krav och tar spöt med nära hästens bakben,och duttar,hästen kommer att märka av och kommer då lyfta mera på bakbenen :) Detta tog tre gånger träning :)

Stressa inte med någon utav tricken. Det tar tid,ha tålamod. Det är bäst för eran häst :)
/Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0