Chaaoo


Kommit hem från stallet precis, bara en snabbis men men!
Sitter här hemma och begraver mig i en häst tidning, Häst&Ryttare. Älskar att läsa hästtidningar, haha, alltid lär man sig något eller får ett roligt litet tips!
Bild från Google
Men nu när jag endå är i farten så kan jag lika väl tipsa om lite saker!
1:a Jätteviktigt med variation inom ridningen, för att din häst/ponny ska tycka att det är roligt så måste man variera mellan hoppning, klättring, dressyr, uteritter osv... Tillexempel kan det ju vara roligt för din häst att löshoppa någon gång eller bara bli lite longerad.
Hästen blir ju då också varierad mentalt och lär sig kanske mer en dag genom att bara rida lite lätt dressyr än att traggla länge med samma övning.
2:a När du rider är det ju väldigt viktigt med styrka i axelparti & armar men du är ju högerhänt eller vänsterhänt, & då är du ju såklart starkare i den sidan. Problemet är att då kan du bli sned då du nog har med styrka i den "rätta" armen, då blir du också sned i din ridning och kan överföra detta till din ponny.
Klart att bara för att du har en starkare arm så behöver du ju inte rida snett men det ökar risken.
Är ingen expert, absolut inte men lite kan jag ju, tycker fler borde dela med sig med sina kunskaper så blir det roligare i din ridning och för andra.
Kom igen nu & svara på Irmas frågor! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0