Spaenir,grym!

Först fick jag in honom i hagen,självklart fick jag klappa honom lite innan jag satte på honom grimman och han spände sig men jag fick på den,utanför lösdriften hade jag lagt alla greper som jag hade mockat med,så dem tog jag samtidigt,jag tänkte att han säkert skulle vara lite spänd och rädd för dem. Men han gick fint och brydde sig inte. Sedan så hade han rullat sif (typiskt sp som alltid ska vara smutsig ) så han var lite lagom dammig,borstade i ungefär en halvtimma,gick ner i ridhuset och tränade på att han inte ska stressa upp sig på en liten volt nära mig,vi har gjort det några gånger nu ich vissa stunder gick han i en väldigt lung och avslappnad skritt. Sedan tog jag en liten 50/50 chans och drev på honom åt sidan i hopp om en skänkel vikning,men var inte beredd alls på det eftersom han är helt outbildad,jo men visst,två fina steg,självklart blev han stressad,men jag gjorde det några gånger tills han fattade vad han skulle göra och han gick riktigt fint! Tog även och provade på ett annat sett,stå framsör och gå själv åt sidan med ett spö som drivning,han förstod inte riktigt vad jag menade,man jag ställde mig vid hans sida och drev honom så åt sidan och då förstod han,vi gick en kortsida som max. Han hade klarat mer men vill inte ta allt med en gång. Sedan så skrittade jag honom två varv runt för att han inte ska få för mycket att tänka på,använde även spöt där,han början förstå att med spöt ska han fram och han är väldigt avslappnad med det nu,riktigt bra! Men lite lagem stolt över både mig och spaenir,att jag lyckats lära en helt outbildat häst skänkelvikning från marken! ;)

/Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0