Trick träning och Natural horsemanship Del 1

Jag tänkte dra några inlägg om trickträning och NH. Genom dem konskaper jag kan,och dem övningarna jag tränar på. Lätta och mer avancerade,jag börjar från början så att dem som inte har gjort sånt här innan även kan prova med sina hästar.

Natural horsemanship många tar det på helt olika sätt,vissa tar det som rida löst,jobba hästen från marken,styra den med spön osv. Medans andra tar det som bara markhantering,andra tar det som allt som har med hästen att göra.
Jag tycker att allt med hästar att göra är natural horsemanship,på en viss grad! NH är något jag tycker är fint,så om man sitter och drar hästen i munnen,slår den med en pisk,slår med tygöar osv är så långt NH man kan komma,nh är ett sätt att komma i kontakt med hästen.

Några enklare övningar:
Led hästen med slappt grimmskaft,när du stannar ska den stanna,går den rätt över dig bli stor och visa att så för den inte göra. Du kan vifta lite med armarna framför den men inte röra den,det förstör nästa övning. Har du haft ett sånt problem att den bara går rätt över dig och den gör rätt,belöna med lite havre eller en godis bit,men röst och klappar,styk den på halsen och melllan ögonen.
Efter din häst kan det så går du lite volter och ser till att den har fokusen på dig. Beröm lite då och då med röst och klapp. inte godis.
Sedan kan du även backa,och då ska hästen backa med dig,hur bestämmar du själv. Antingen ifall du står brevid eller framför. Gå aldrig och flaxa mot din häst,så ser den dig lätt som ett hot. Ifall du ska gå mot den gå långsamt och hålla ut armarna åt sidorna lite. Men jag har lärt sp och sol att när jag står brevid dem och backar ska dem också¨backa. Det kan du lära hästen genom att dra lite löst i grimskaftet bakot så det blir ett lätt tryck på nosryggen. Backar den då belöna den med godis,klapp och röst dem första gångerna. Sedan tar du bort godiset.
Anna har tagit bilden.
/Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0