Gästblogg - Sandra Ohlén

Hej, sötnosar!
Se vem som skriver här? :D Jag heter Sandra Ohlén, är en 15- snart 16-årig tjej från Göteborgstrakterna och jag tävlar för Kongahälla Ridsällskap, precis som Amanda & Irma! :) Mina intressen är kompisar, datorn och att matcha outfits till mig och min ponny. Som person är jag oftast glad, älskar att få folk att skratta och vill gärna att folk ska vara glada. Kanske därför jag beskrivs som glädjespridare, haha ;)

Jag har ridit sen 5 års ålder då jag började på ridskola, men slutade våren 2010. 2 juli 2009 blev jag världens gladaste tjej då jag blev ägare till den finaste ponnyn på jordens yta, Joly's Top Gun! Joly (som han till vardags kallas) är en isabellvalack på 148cm som är född 1999. Köpte honom från ridskolan UBRK i Ulricehamn där han gått 2 år, men såldes pga att han inte trivdes som ridskoleponny.

Joly är då min första egna ponny, som har lärt mig otroligt mycket. När jag fick honom var han väldigt tittig och osäker i sig själv, både på uteritter och under hoppträningar. Ex. var man ute och travade på en väg så kunde han helt plötsligt hoppa 2 meter åt sidan för att han såg något i diket.. haha! Nu är han dock MYCKET lugnare, tror det är för att vi har lärt känna varann och han vågar lita på mig.

Men han var ju som sagt tittig i början, vilket gjorde att jag flög av ungefär varannan hoppträning.. Inte så kul ;) Det positiva med att jag gjorde det var att jag fick en otrolig balans och lärde mig att rida honom på det sättet han behöver ridas på inom hoppningen. Man måste vara med och stötta honom hela tiden, rida han mot varje hinder som om det vore ett nytt och inte lita på honom för att han hade hoppat det förut, men samtidigt får man inte stressa honom. Lite knasigt, det där ;)



Inom dressyren är det där vi har glänst, våran första dressyrtävling (Bohuscupen 2010 i april, LC:1) vann vi med 72%! Under hela 2010 gick vi från LC:1 till LA:1, och under Div II finalen 2011 så tog vi vår första rosett i LA:1 med 67%. Det var då vår fjärde LA vi startat..! :D Inom hoppningen har vi mest hoppat utbildningshoppningar för att han ska vänja sig vid tävlingsmiljön, nya platser, nya hinder och att jag ska få känna på hur han ska ridas på "tävling". Vi startade vår första - och hittills enda - hopptävling våren 2011, och det gick super! Uteslutna i båda klasserna, men det var en seger för oss ändå.

Under 2012 ska vi komma ut och försöka få jämnare resultat i LA, kanske startar vi något annat program? Kanske gör vi regionaldebut? Vi ska även fortsätta öva på hoppningen, ut och träningstävla en massa och förhoppningsvis starta Bohuscupen Hoppning. Det märker vi!

Vill ni följa mig & Joly, kika då in på http://ponnybruden.blogg.se för där hittar ni oss!
Kram Sandra :)










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0