Bett och hjälptyglar

Jag tänkte dela med mig lite av vad jag tycker om olika hjälpmedel, bett och sånt.
För det första ska jag säga att jag inte är någon expert på detta eller har inte så mycket erfarenhet i detta ämnet men vad jag spontant kan säga är att jag tycker att man kan använda det inom viss mån.
Jag tycker att många överanvänder det en del, man bettar upp sin häst lite onödigt mycket och använder lite mycket förbyglar osv. Jag tycker man ska helst använda så lite som möjligt. Behöver man det är det ju såklart helt OK, för då är det ju mer skada att inte använda det, då hästen kanske skadar sig själv. Så jag tycker absolut att det är OK, men man ska vara försiktigt med allt som är skarpare än vanliga bett och det ska användas av personer som vet vad de gör, eller av personer som har föräldrar eller tränare som vet. Det är onödigt att göra illa hästens mun, det känsligaste de har.
Änvänd det, men tänk efter en sista gång innan du sätter på ett starkare bett än du behöver.



//Amanda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0